- «Ne-am simplu ne-am înregistrat pe Etsy și gata — oriunde se face achiziția, acolo expediem»
- «Dacă un produs nu se vinde pe Amazon, este mai bine să vă luați rămas-bun de la el»
- «Diferența de timp între livrarea în SUA și Europa nu este mare»
- «Vindeți un produs unic, chiar dacă este în cantități mici»
Am intervievat proprietarul magazinului Ded Lihozor, Dmitri Pticîn, și am aflat despre modul în care magazinul colaborează cu Etsy, de ce au refuzat să lucreze cu Amazon și ce atrage atenția cumpărătorilor străini.
Ded Lihozor este un magazin online de accesorii pentru jocurile Dungeons and Dragons, Vampire: The Masquerade și alte sisteme. Cartum a luat un interviu cu proprietarul magazinului, Dmitri Pticinîi, în care acesta a povestit:
- la ce aspecte acordă atenție principalii cumpărători străini;
- cât costă să vinzi pe Etsy pe lună;
- de ce magazinul a refuzat să colaboreze cu Amazon;
- ce produse nu sunt profitabile să vinzi pe Amazon;
- cum este mai avantajos să trimiți comenzile internaționale;
- care este principala problemă în vânzările în străinătate.
«Ne-am simplu ne-am înregistrat pe Etsy și gata — oriunde se face achiziția, acolo expediem»
Ce produse vindeți?
Gama noastră constă în accesorii pentru jocurile populare de masă. Cutii din lemn de diferite forme, organizatoare mari, pungi din material textil, zaruri etc. Pentru nisa noastră, este important ca produsul să fie mai personalizat. Mulți clienți doresc să personalizeze punga sau cutia, așa că le oferim opțiuni suplimentare, cum ar fi gravura cu laser, de exemplu.
În ce țări livrați produsele dvs.?
Ne-am simplu ne-am înregistrat pe Etsy, am investit în publicitate și gata — oriunde se face achiziția, acolo expediem. Cele mai populare țări sunt SUA, Australia, Marea Britanie, Italia, Germania. Și, de asemenea, vindem în întreaga lume. Peste hotare avem 90% din totalul vânzărilor. Din mai începe o scădere sezonieră, iar în medie primim 40-45 de comenzi pe lună.
Ați observat vreo diferență între piața externă și piața noastră?
Principalul aspect este sezonul. Dacă vorbim despre cadouri de Crăciun, toată lumea începe să cumpere în august. Trebuie să ne pregătim altfel, deoarece în Ucraina, sezonul începe undeva în noiembrie. Cel mai important este ca produsul să fie de calitate, deoarece cumpărătorii se uită constant la recenzii. Feedback-ul este cel mai important pentru vânzări și dezvoltarea magazinului pe piața externă. Cumpărătorii sunt foarte atenți la calitatea serviciilor, așa că este important să expediem la timp pentru a evita întârzierile. În plus, platforma de vânzare controlează aceste procese.
«Dacă un produs nu se vinde pe Amazon, este mai bine să vă luați rămas-bun de la el»
De ce ați ales Etsy și nu alte platforme?
Am ales această platformă pentru că ne-a fost recomandată. Am vrut să mergem pe eBay, dar acolo există un prag de intrare foarte înalt. Încă ne gândim la asta, dar puțin mai târziu, când gama noastră de produse va fi mai mare. Pe Etsy este mai ușor să începi, cel puțin așa era mai devreme. Timp îndelungat, pe Etsy nu s-au creat noi conturi dacă erai din Ucraina, așa că mulți pur și simplu revindeau conturile vechi.
Planificăm să localizăm site-ul pentru piața externă și să promovăm produsele pe el cu ajutorul Google Ads. Avem deja totul pentru asta — așteptăm doar extinderea gamei de produse, căutăm noi producători pentru a vinde.
Cum ați ajuns pe piața online?
Am fotografiat produsul, am încărcat fotografii cu descrieri, am selectat cuvinte cheie. Există posibilitatea de a alege până la 12 cuvinte cheie pentru fiecare produs. Am încărcat și video-uri, ceea ce este recomandat de platformă. Am specificat condițiile de returnare, de livrare, caracteristicile produsului și atât. De asemenea, am conectat publicitatea internă separat. Acolo poate fi reglată: în funcție de câte zile îți expui produsul — atât îți este permis bugetul zilnic. La început, ni se permitea să alocăm până la 1 dolar pe zi, acum până la 25 de dolari.
Cât costă să vindeți pe Etsy?
O dată pe lună, până pe 15, plătim pentru toate serviciile platformei. Cheltuielile includ bugetul publicitar și comisia platformei. Pentru claritate, pot da un exemplu al costurilor reale pe lună pe care le-am avut. Impozitele sunt 167 de dolari, adică suma pe care clientul o plătește, iar noi pur și simplu o rambursăm; pentru publicarea produselor — 17 dolari; pentru tranzacții — 73 de dolari; publicitatea — 116 dolari. Pentru publicarea, ei iau 20 de cenți, dacă încarci un produs nou sau dacă ți se termină stocul și trebuie să-l publici din nou.
Cum vă promovați pe piață?
Publicitatea internă pe platformă funcționează destul de eficient. Dacă competiția este mare, atunci trebuie să plasezi o ofertă mai mare pe zi. Dar nu poți regla pe clicuri - poți doar să stabilești un buget general. Am văzut în nișa noastră că este de 4-5 dolari și nu are sens să plătim mai mult. Pentru un experiment, am crescut la 10 dolari pe zi și am văzut că nu există diferență. De ce să plătești mai mult?
Înainte, când am fost pe Amazon, era important să alegi segmentul potrivit și produsul potrivit. Chiar dacă investeai în publicitate, dacă nimeni nu avea nevoie de produs, nimeni nu îl cumpăra. Pe Etsy, publicitatea obișnuită este suficientă.
Vă voi povesti despre experiența noastră cu Amazon și de ce am încetat să vindem acolo?
Amazon avea cerința ca o partidă de produse să le fie trimisă în depozitul lor folosind metoda de fulfilment. Cu alte cuvinte, fiecare produs trebuia marcat individual, ambalat conform cerințelor lor și trimis în depozitul lor din SUA, de unde era expediat către cumpărător. Amazon avea cerințe foarte stricte în ceea ce privește marcarea. Dacă un sticker lipsea, se considera că produsul nu a fost livrat sau nu era conform. Problema era că, dacă, să zicem, un produs nu se vindea și voiam să-l returnăm, acest lucru era foarte costisitor. Era mai avantajos să ne despărțim de el, să-l lichidăm, per total.
Un avantaj al stocării produselor în depozitul Amazon era livrarea foarte rapidă, în special în SUA, unde coletele ajungeau la clienți într-o săptămână. Atunci când venea o comandă, eu o procesam și o formam în contul meu, iar restul operațiunilor erau gestionate automat. Fiecare produs primea un număr de urmărire, iar Amazon își actualiza singur stocul din depozit, știind exact ce produs a fost expediat. Totul era integrat în sistemul lor de contabilitate și ei își încasau banii când trimiteau produsul către client. Pentru stocarea produselor în depozitul lor, percepeau o comisie suplimentară. Am lucrat cu ei acum 5 ani, nu știu cum stau lucrurile acum.
Datorită acestor costuri, ne-am mutat pe platforma Etsy, deoarece am considerat că este mai avantajos acolo. Pentru a continua să lucrăm cu Amazon, ar fi fost necesar să ne dublăm sau chiar să ne triplăm vânzările. În general, este foarte benefic să lucrezi cu Amazon dacă poți asigura un volum mare de vânzări. Însă, dacă vinzi produse unice, care se vând foarte încet sau sunt sezoniere și trebuie stocate mult timp în depozit, atunci nu este chiar atât de rentabil.
«Diferența de timp între livrarea în SUA și Europa nu este mare»
Ați menționat că livrați multe produse în SUA. Există o diferență semnificativă în timpul de livrare?
În general, diferența de timp între livrarea în Statele Unite și în Europa nu este mare. Pentru noi, este important ca produsul să plece acum din Ucraina și apoi să fie expediat prin transport aerian de la terminalele de distribuție. Întotdeauna specificăm livrarea prin avion atunci când expediem. Avem, să spunem, unu-două zile de la data acceptării comenzii pentru a o trimite. Desigur, îi avertizăm pe clienți că livrarea poate dura 2-3 săptămâni, deși de obicei o primesc mai devreme.
Este dificil să pregătiți marfa pentru transport peste hotare?
Procesul de pregătire depinde de țară, dar în momentul plății, clientul plătește impozitul. De exemplu, pe Etsy, suma impozitului este vizibilă imediat în tranzacții. În unele cazuri, dacă nu există impozit, clientul plătește separat pentru livrare și pentru produs. După aceea, fondurile sunt creditate în contul nostru deschis la Western Bid — unde se percepe, de asemenea, o comision pentru Etsy. Apoi, Western Bid percepe o taxă pentru utilizarea serviciilor sale. Acestea sunt, în principiu, toate plățile. Apoi, completăm documentele de transport internațional, în care specificăm originea produsului — acesta fiind un criteriu obligatoriu începând cu anul 2023.
Cum primiți plata pentru comenzile din străinătate?
Plata pentru comenzi este principala noastră problemă. Atunci când am început, nu exista posibilitatea de a primi plată prin PayPal, iar primirea banilor pe niște carduri străine era destul de nesigură. Mai ales dacă un client dorește să returneze ceva, vor fi multe probleme cu asta. Când am făcut posibilă primirea plăților prin PayPal, am întâmpinat anumite restricții. De exemplu, pentru Ucraina, putem primi de la persoane fizice, dar dacă plata provine de pe un anumit card corporativ propriu, aparținând unei entități juridice, plata nu va trece.
Nu putem controla de pe ce sistem va plăti, iar dacă vom scrie despre toate aceste restricții, ponderea clienților va scădea. Când ne-am confruntat pentru prima dată cu această problemă, am decis să nu inventăm nimic nou. Pur și simplu efectuăm plățile prin intermediul Western Bid. Platforma percepe o mică comision, iar noi primim toate serviciile necesare, cu retrageri și rambursări rapide.
«Vindeți un produs unic, chiar dacă este în cantități mici»
Vă rog să oferiți sfaturi altor vânzători care își propun să vândă în străinătate
Este important să faceți produsul unic și chiar dacă este în cantități mici, încercați totuși să-l vindeți. Unii se străduiesc să-și perfecționeze la maxim producția și petrec mult timp în acest sens. În căutarea perfecțiunii poate dura jumătate de an, un an. Eu sunt de părere că dacă există un produs, trebuie testat imediat pe piață. Încercați să-l vindeți și să observați reacția oamenilor.