- Lipsa verificării reputației furnizorului
- Graba de a alege un partener
- Examinarea superficială a punctelor juridice și a documentației
- Comandarea de produse fără testare prealabilă
- Achiziționarea primelor loturi în volume mari
- Selectarea furnizorilor cu cel mai scăzut cost al bunurilor
- Începerea cooperării fără un contract convenit în prealabil
- Lucrul cu un singur furnizor
- Concluzie
Există un număr foarte mare de furnizori pe piață cu termeni și condiții diferite, iar acest lucru nu face decât să complice căutarea celor cu care cooperarea va fi fiabilă și confortabilă. Pentru a minimiza situațiile neplăcute în colaborarea cu partenerii, trebuie să abordați cu atenție selectarea acestora și să evitați greșelile. Aflați despre cele mai frecvente în articolul nostru.
Succesul și rentabilitatea unui magazin online depind de mulți factori. Un loc important printre aceștia este ocupat de cooperarea cu furnizorii, organizată în mod competent. La urma urmei, sosirea intempestivă a mărfurilor, cantitatea lor incorectă sau calitatea slabă pot împiedica dezvoltarea afacerii. Magazinul nu numai că va avea dificultăți cu formarea unei baze de clienți obișnuiți, dar, de asemenea, riscă să obțină o reputație proastă pe piață, ceea ce va afecta promovarea și atragerea de noi clienți.
În acest articol, am adunat 8 greșeli frecvente pe care magazinele online le fac atunci când aleg furnizorii și vă spunem cum să le evitați.
Lipsa verificării reputației furnizorului
Am scris anterior despre cum să căutați furnizori în nișa dvs. Odată ce v-ați ales potențialii parteneri, fiecare dintre ei trebuie cercetat în detaliu. Verificările și analizele reprezintă de fapt aproape întregul proces de aprovizionare. În diferite etape, problemele sunt cercetate pentru a afla probabilitatea anumitor probleme atunci când lucrați cu o companie angro — cu logistica, produsele, documentația și altele.
Primul pas în cercetare este căutarea de informații generale despre furnizor în surse deschise. Adesea, magazinele online o sar peste, trecând direct la comunicarea cu un reprezentant al companiei. Cu toate acestea, este puțin probabil ca un manager intern să spună, de exemplu, despre experiența negativă a altor cumpărători sau de ce unii clienți au refuzat să coopereze. În consecință, nu veți putea să vă evaluați viitorul partener decât dintr-o singură parte și riscați să ratați puncte importante.
Înainte de a contacta o companie, verificați recenziile despre aceasta și citiți opiniile altora. Angrosiști își adaugă adesea pe Google Maps, unde oamenii își împărtășesc impresiile. Este recomandabil să explorați forumuri și comunități tematice, portaluri specializate. În plus, analizați paginile de social media, uitați-vă la mențiunile din LinkedIn — acest lucru vă va da o idee despre reputația furnizorului și abordarea sa față de clienți.
Căutarea de informații generale nu necesită mult timp, dar vă permite să analizați obiectiv activitatea întreprinderii. Este posibil să vă dați seama de la început că s-ar putea să întâmpinați dificultăți și să tăiați unii furnizori de pe lista potențialilor parteneri. Sau viceversa — asigurați-vă că merită să comunicați personal pentru a afla toate detaliile.
Graba de a alege un partener
Alegerea furnizorilor este un proces responsabil care necesită o analiză atentă, meticulozitate și atenție la detalii. În prealabil, selectați 7-10 companii en-gros care vând produse relevante și studiați-le pe fiecare. Dacă nu sunteți pregătit pentru achiziții de volum, luați în considerare micii producători locali, magazinele en-gros online sau revânzătorii. Dimensiunile minime ale loturilor de cumpărare de la producătorii și distribuitorii stabiliți sunt de obicei nepractic de mari.
Lista potențialilor parteneri se va micșora încă din primele etape ale cercetării — cineva nu va fi potrivit conform recenziilor, iar cineva va avea un preț prea mare sau condiții nefavorabile pentru cumpărarea de loturi mici. După ce i-ați selectat pe cei care corespund cel mai bine cerințelor dumneavoastră, comparații între ei, luați în considerare toate nuanțele și riscurile posibile ale cooperării cu fiecare. Evaluați imediat furnizorul din punctul de vedere al parteneriatului pe termen lung. Dacă, de exemplu, întâmpinați anumite dificultăți încă din faza de comunicare, este puțin probabil să puteți rezolva rapid toate problemele în viitor.
Examinarea superficială a punctelor juridice și a documentației
Uneori, noii veniți în antreprenoriat nu acordă prea multă atenție aspectelor documentare, având încredere în furnizor. Cu toate acestea, dacă societatea promite să trimită documentele mai târziu și vă asigură de puritatea juridică doar în cuvinte, este mai bine să puneți cooperarea pe pauză. Atunci când conveniți asupra unui parteneriat, acționați conform principiului: verificați mai întâi autorizațiile, licențele, certificatele de calitate necesare — apoi formalizați afacerea. În plus, este important nu doar să examinați superficial documentația, ci să vă familiarizați cu conținutul acesteia în detaliu, de exemplu, când și de către cine a fost emisă și dacă a fost actualizată la timp. De asemenea, merită să verificați personal contrapartea. În special, căutați următoarele date:
-
data înregistrării întreprinderii — cu cât furnizorul este pe piață de mai mult timp, cu atât mai bine, cu condiția ca societatea să nu fi schimbat proprietarii sau adresele de înregistrare în fiecare an;
-
istoricul societății — analizați modul în care furnizorul a făcut față perioadelor de criză și dacă s-a adaptat rapid la schimbările de pe piață;
-
informații de bază despre proprietari și directori — atunci când directorul unei companii se schimbă foarte des, acesta ar putea fi un semn al unor probleme viitoare;
-
performanța financiară — această informație este una dintre cele mai importante atunci când selectați un furnizor și vă permite să înțelegeți, de exemplu, dacă veți avea dificultăți cu rambursările în cazul în care primiți o livrare defectă sau cu defecte;
-
practica judiciară — este suficient să vedeți dacă furnizorul este prezent în registrul hotărârilor judecătorești în calitate de pârât, în caz contrar - acesta este un mare plus și o dovadă că își îndeplinește cu bună credință obligațiile față de întreprinderile cliente.
Comandarea de produse fără testare prealabilă
Achiziționarea unui lot de testare este o etapă obligatorie în alegerea unui furnizor care nu trebuie să fie sărită. O comandă test ar trebui să fie făcută indiferent dacă intenționați să lucrați într-un sistem de dropshipping sau din propriul depozit. Acest lucru vă va ajuta să evaluați calitatea bunurilor și să vă asigurați că acestea îndeplinesc standardele și cerințele dumneavoastră. De asemenea, veți putea vedea în practică activitatea unui potențial partener.
Probele de testare sunt comandate înainte de încheierea contractului, contra cost. Chiar dacă nu cooperați încă cu o companie angro, puteți solicita o reducere pentru acestea. De obicei, furnizorii nu sunt mai puțin interesați de cooperare decât comercianții cu amănuntul online, astfel încât sunt bucuroși să răspundă nevoilor potențialilor clienți.
Achiziționarea primelor loturi în volume mari
Cu cât lotul comandat de magazin este mai mare, cu atât prețul pe unitate este mai mic, astfel încât, pentru a economisi bani, uneori antreprenorii cumpără loturi mai mari deodată. Cu toate acestea, un astfel de beneficiu poate fi înșelător. La începutul cooperării nu ar trebui să faceți achiziții mari, mai ales dacă abia începeți o afacere sau extindeți gama unei noi linii de produse. Chiar dacă ați analizat cu atenție cererea și ați selectat bunuri la modă pentru vânzare, este foarte dificil să preziceți cu exactitate că veți putea vinde totul rapid.
Cel mai bine este să comandați loturi mici, dar deseori — pe măsură ce stocurile se epuizează și pe măsură ce cererea crește, creșteți treptat volumul de achiziții de produse populare. În acest fel, vă veți proteja de necesitatea de a stabili reduceri la articolele nelichide și de a le oferi aproape la prețul de achiziție.
Selectarea furnizorilor cu cel mai scăzut cost al bunurilor
Atunci când studiați listele de prețuri ale furnizorilor, trebuie să țineți cont de bugetul care vă este acceptabil. Cu toate acestea, prețul de achiziție al produselor nu ar trebui să fie un criteriu decisiv în selectarea unui partener. În plus, trebuie să vă feriți de companiile ale căror prețuri cu ridicata sunt semnificativ mai mici decât media de pe piață. Cifrele atractive pot ascunde o calitate slabă sau defecte evidente, lipsa licențelor și a certificatelor necesare, date de expirare care se apropie de sfârșit și alte nuanțe neplăcute. Este mai bine să informați direct managerul cu privire la îndoielile dvs. și să întrebați ce a determinat o ofertă atât de favorabilă. În paralel, efectuați o analiză proprie foarte amănunțită a unui potențial partener, deoarece în joc sunt reputația magazinului dvs. și încrederea clienților. Dacă vă decideți să faceți o achiziție de probă la un preț foarte mic, asigurați-vă că comandațiproduse similare de la un alt furnizor pentru comparație.
Începerea cooperării fără un contract convenit în prealabil
Este un adevăr bine cunoscut că orice relație de afaceri ar trebui să înceapă cu încheierea unui contract, dar este important ca dispozițiile specificate în acesta să convină ambelor părți. Adesea, furnizorul este cel care furnizează documentul pentru semnare, la care magazinul trebuie doar să adauge datele sale. Antreprenorii nu citesc întotdeauna cu atenție multe pagini cu text formal, aceasta fiind una dintre principalele greșeli atunci când aleg un furnizor.
Nu vă grăbiți să confirmați cooperarea cu o semnătură oficială, până când nu sunteți sigur că toate condițiile specificate în contract sunt potrivite pentru dvs. și nu trebuie să faceți modificări. La urma urmei, acesta este principalul document pe baza căruia vă puteți apăra drepturile în cazul oricăror litigii. Un avocat poate fi implicat în studierea contractului pentru a-l evalua cu un ochi profesionist.
Dacă aveți îndoieli cu privire la anumite dispoziții, asigurați-vă că le discutați cu contrapartea și încercați să găsiți o soluție optimă. Dacă potențialul partener refuză categoric să facă modificări și compromisuri, este mai bine să renunțați la o astfel de cooperare și să căutați un furnizor cu condiții mai flexibile. Atunci când vă familiarizați cu contractul, acordați o atenție deosebită următoarelor clauze:
-
răspunderea furnizorului pentru nerespectarea termenelor de livrare;
-
cantitatea minimă de bunuri pentru cumpărare și expediere;
-
condițiile de garanție — acțiunile furnizorului în cazul vânzării de produse de calitate necorespunzătoare;
-
responsabilitatea furnizorului în cazul livrării unui lot eronat de produse;
-
condițiile de plată — este de dorit să se excludă plățile în numerar.
Lucrul cu un singur furnizor
Dacă abia vă deschideți magazinul online și îl umpleți cu un sortiment, poate fi suficient să găsiți un unul furnizor de încredere pentru achizițiile inițiale la începutul activității. Cu toate acestea, atunci când vă alegeți primii parteneri, identificați imediat una sau două alte companii cu care ați putea lucra și nu întârziați să stabiliți un parteneriat.
Este foarte riscant să depindeți în întregime de un singur furnizor. De exemplu, acesta poate scoate din vânzare articole care sunt populare în magazinul dvs. sau poate livra un lot defect — veți pierde clienți în timp ce vă ocupați de aceste probleme. Pentru a asigura disponibilitatea neîntreruptă a produselor și livrarea rapidă, este o idee bună să aveți în stoc și alți furnizori la care puteți apela dacă este necesar. Acestea pot fi companii cu condiții sau prețuri mai puțin favorabile, dar sunt capabile să vă sprijine dacă apar anumite probleme.
Concluzie
Este dificil să evitați toate greșelile posibile atunci când căutați furnizori, dar încercați să le reduceți la minimum. Abordați această sarcină cât mai atent posibil și amintiți-vă că un furnizor bun este pentru ani de zile. Este mai bine să petreceți mai mult timp pentru a alege un partener de încredere decât să cheltuiți resurse mai târziu pentru a corecta greșelile cauzate de o cooperare nereușită.